måndag 1 december 2008

Minskat kostnadstryck?


För att hålla det enkelt så uppstår en vinst när inkomsterna/intäkterna är större än utgifterna. Svårare än så är det egentligen inte för såväl din privata plånbok, företaget som du arbetar på men också för kommunen du bor i och staten vars riksdag du röstar fram. Dvs alla intäkter i världen är inte värda mycket om kostnaderna är större, lika så är det inte mycket värt om man har små kostnader om också intäkterna/inkomsterna är magra.

En tydlig trend idag är att många företag genomför kostnadsneddragningar för att möta en allt mer vikande försäljning. Lastbilar och bilar är två typ företag även om det finns skillnader (lastbilar är infrastruktur medan bilar i mångt och mycket är konsumentprodukter). När efterfrågan viker så måste man alltså sänka sina kostnader för att i bästa möjliga mån försöka behålla sina vinstmarginaler och ha förmågan att agera långsiktigt. Samtidigt är lastbilar en marknad som haft det mycket bra de senaste åren efterfrågan på lastbilar har varit mycket stark och företagen därmed har kunnat acceptera att exempelvis priset på stål har gått upp då företagen vinster ändå ökat kraftigt tillföljd av den ständigt växande efterfrågan vilket idag tyvärr har blivit den största negativa faktorn.

En intressant passus uppkommer idag i företag som de senaste åren helt förståligt lidit av "kostnadstryck" utan att i samma takt kunna öka intäkterna. Kanske är de för att den bakomliggande verksamheten har en stabil efterfrågan medan kostnaderna är ganska volatila. Ett bra exempel är t.ex produkten toapapper. Överlag finns det en jämn och stabil efterfrågan på toapapper. Samhället går varken på dass mer eller mindre i hög som långkonjunktur och det rimliga är nog att anta att priset på toapapper följer den underliggande inflationen i samhället dvs toapapper blir några procent dyrare varje år.

Kostnaderna för att tillverka toapapper är däremot ganska volatila. Dels så krävs det pappersmaskiner och anställda som sköter dessa maskiner. Detta är kostnader som i och för sig är som är stabila. Men det krävs också vedråvara, pappersmassa, returpapper, elektricitet, uppvärmning, plastförpackning runt dasspappret osv. i tider av stigande elpriser, vedråvara, massapriser mm. Kan det vara mycket svårt för dasspapperstillverkare att höja priset på toapapper (efterfrågan har ju inte ökat på bolagets produkter) även om då kostnaderna för produktionen ökar dramatiskt då efterfrågan ökar på företagets insatsvaror då även lastbilstillverkare vill ha elkraft och även förpackningstillverkare vill ha vedråvara.

Men man kan ju också hamna i den angenäma situationen är kostnaderna minskar. Elpriser kan ju trots allt gå ned, priset på returpapper kan gå ned, transport och uppvärmnings kostnader kan gå ned. Och i en sådan situation kan det paradoxala inträffa att företag vars produkter även i sämre tider har en hyfsad efterfrågan där kan lönsamheten nu faktiskt börja stiga. Sedan kan man ju självklart diskutera huruvida sådana här företag tillhör de bästa investeringarna över mycket lång tid i relation till andra bolag.

För de privatpersoner så kan det nog tänkas att lägre räntor den närmsta tider leder till lite lägre kostnader också.

På bild, Snö! det längtar jag också efter....men till helgen så

8 kommentarer:

  1. bra blogg! Och du kommer alltid med kloka råd!

    SvaraRadera
  2. Hmm.. Rimligen borde väl dasspapperstillverkarna kunna höja priserna? Jag har inte lust att torka mig med telefonkatalogen. :)

    SvaraRadera
  3. Elementärt min käre Watson!

    På en punkt tycker jag du har fel:

    "...intäkter i världen är inte värda mycket om kostnaderna är större, lika så är det inte mycket värt om man har små kostnader om också intäkterna/inkomsterna är magra"

    Jag skulle säga att det är tvärtom! Det är när kostnaderna är stora som varje liten intäkt är som mest viktig för att minska förlusterna, respektive att det är extra viktigt att hålla nere kostnaderna när intäkterna är magra.

    SvaraRadera
  4. Minna> tack!

    Per Penning>Jo det troliga är nog att dasspapperstillverkare kan höja sina priser i takt med den underliggande inflationen. Men om elpriser, returpapper mm ökar betydligt mer än överiga prisökningar i samhälelt så har dasspapperstillverkare små möjligheter att kompsensera sig för detta.

    Anonym> Jo jag får nog ta tillbaka den meningen och hålla med dig. Självklart har ett företag med stora intäkter förmågan att generera stora vinster om man lyckas sänka sina kostnader. Men detat förutsätter just att kostnaderna kan sänkas.

    SvaraRadera
  5. För det första så gillar jag din blogg skarpt! Många bra och genomtänkta inlägg som ger nya infallsvinklar och saker att fundera på.

    För det andra skulle jag gärna se att du utvecklar argumentet kring toapapper. Borde inte toapapper, som i princip saknar substitut, fortsätta att efterfrågas i samma kvantiteter trots prisökningar? Om då alla toapappersproducenter lider av kostnadsökningar så borde det ju slå igenom på priserna till konsumenten i princip till 100%? Det som på kort sikt kan hindra genomslag på priset är naturligtvis priskonkurrens i hopp/väntan på att kostnaderna går ner. Men på lång sikt bör väl kostnadsökningarna slå igenom till 100% just pga att det inte finns några substitut för toapapper? Naturligtvis då förutsatt att alla producenter lider av samma kostnadsökningar.

    Värre är det då för företag som producerar varor där det finns fullgoda substitut. Säg t.ex. att vetepriserna hade fortsatt att gå upp och stannat där. När alla pastaproducenter då till slut hade varit tvungna att öka priserna på sin pasta med >100% så hade fömodligen folk skurit ner på pastaätandet och istället ätit ris eller dylikt.

    Läxan är väl att man bör leta efter bolag som tillverkar produkter/tjänster som saknar substitut, alternativt har en så pass förädlad produkt/tjänst att konsumenter är villiga att fortsätta använda den trots prisökningar och tillgängliga substitut?

    SvaraRadera
  6. "Läxan är väl att man bör leta efter bolag som tillverkar produkter/tjänster som saknar substitut, alternativt har en så pass förädlad produkt/tjänst att konsumenter är villiga att fortsätta använda den trots prisökningar och tillgängliga substitut?"

    Läkemedelsindustin...
    titta på bolag som Neurovive.

    Jag har också börjat kika på ett företag som heter c-rad vilket verkar intressant, men jag skall läsa på mer innan jag uttalar mig!

    Min poäng var att det finns konjunkturokänsliga bolag.

    SvaraRadera
  7. Frida> bra poäng! Men även i läkemedelsbranschen som väl klassas som en icke cyklisk bransch blir det svårare, för de företag som är i knoppningsfasen, att skaffa fram nytt kapital nu när investorer håller hårdare på pengarna och flyr från allt som heter risk.

    SvaraRadera
  8. För det andra skulle jag gärna se att du utvecklar argumentet kring toapapper. Borde inte toapapper, som i princip saknar substitut, fortsätta att efterfrågas i samma kvantiteter trots prisökningar?

    Jo precis. Problemet är att vid köp av toapapper så är vi konsumenter inte direkt så noggranna när vi väljer toapapper och vi kan nog lika gärna ta ICA-papper som Edet-lyx. Detta gör att det är förhållandevis tuff konkurrens när det gäller toapapper och prisökningarna kan vid kraftig konstnadsinflation inte höjas lika mycket som ex. priset på stål. Å andra sidan är det egenligen ingen direkt "risk" att priserna på toapappers sjunker.

    SvaraRadera

MediaCreeper