lördag 9 januari 2010

Electroluxs balansräkning i bästa skick



Storbolagsaktien Electrolux är en av de large-cap aktier som haft riktigt bra kursutveckling de senaste året, mer än dubblerad kurs och faktum är att Electrolux inte är så förbaskat långt från all-time-high. Va falls mitt i en lågkonjunktur?

Studerar man Electrolux (och dess avknoppningar Autoliv, Husqvarna, SAPA/Gränges) ur en 30-40 års perspektiv så är faktiskt bolaget en av de allra mest framgångsrika bolag vi haft i Sverige. Detta dessutom i en bransch som är sanslöst tråkig och ospännande.

Trots dess båda iaktagelser (ATH i lågkonjunktur och 40 års framgång) så är Electrolux ett företag som lyser ofta med sin frånvaro i affärspressen och är det något som skrivs så är det oftast någon nedläggning av fabrik eller något besparingspaket som skall genomföras.

Jag skulle också vilja påstå att Electrolux Vd Hans Stråberg inte riktigt fått den uppmärksamhet han förtjänar. Stråerg har gjort ett alldeles lysane jobb på Elctrolux, rationaliseringar, klarat av en kraftigt vikande marknad, stärkt varumärket osv. och Electrolux har de senaste åren tagit marknadsanelar och står idag bra rustade för framtiden även om det som alltid när det gäller electrolux svåra utmaningar framåt. Electrolux är idag en av få svenska industriföretag som har en balansräkning riktigt bra skick. När andra indsutruföretag i Elctroluxs storlek har mångmiljardskulder till "banken" så står Electrolux idag helt skuldfria och har tom 688Mkr i nettokassa.

Electrolux verkar i en tuff bransch och det är låga marginaler men samtidigt så har alla rationaliseringspaket, nedläggningar, strukturförändringar och besparingar gett effekt på så sätt att lönsamheten på kapitalet som verkar i företaget gått upp betänkligt och avkastningen på eget kapital ligger idag omkring 18-19%. Sedan så bör man dock vara observant på att man idag får betala 3ggr egena kapitalet. Med de låga marginaler Electrolux verkar med så är priset i relation till omsättning hälften så för att Electrlux skall bli ett bra köp så måste marinalerna öka och för detta krävs nog att försäljningen av diskmaskiner och tvättmaskiner så smått måste börja sluta försämras.

Sedan är då som alltid när et gäller Electrolux att tillväxten är ett problem, i jälva verket så har försäljningen av vitvaror (i USA) minskat 10 kvartal och det finns nog inga direkt kortsiktiga triggers och inte heller att man skall tro att just vitvaruförsäljning är en tillväxtbransch, i själva verket är det nog så att det är en mer och mer cyklisk bransch. Ur ett långsiktgt perspektiv så tycker jag dock det är trevligt att vitvarubranchen verkligen har börjat ta tag i energiförbrukningen, dagens nya produkter kan för kunderna kapa elnotan ganska så mycket, inte minst i dessa tider när elpriserna rusar i taket.

Ang. Electrolux så skulle jag vilja ge ett boktips (en bok som jag läst i julhelgen) i form av boken "Man säljer inga julgranar på Annandagen" som är en skildring över electrolux legendariska Vd och sedemera styrelseordförande Hans Wertén, en av våra allra största industripersonligheter.

7 kommentarer:

  1. Bra artikel, men, men, men vart är rättstavningsprogrammet, det var väldigt mycket stavfel i artikeln.

    SvaraRadera
  2. Den som frågar vart är rättstavningsprogrammet ska kanske vara lite försiktig med kommentarer av det slaget. Dessutom är ",det var väldigt..." en huvudsats och ska inledas av stor bokstav.

    Dagens språkpolisutryckning är härmed avslutad.

    SvaraRadera
  3. Typiskt, just när man tänker komma med ett boktips så står det sist i blogginlägget... :)

    SvaraRadera
  4. Vad i helvete håller du på med?
    Vill du att småsparare ska investera i denna falska uppgång?
    Troode mer av dig!
    Skärpning Big Time!

    SvaraRadera
  5. Om man vill vara elak så kan man säga att Stråberg har flyttat produktionen till låglöneländer och sänkt kvalitén, men fortsatt att prisa produkterna som preimum-produkter.

    Om man vill vara lite mer nyanserad så kan man säga att Electrolux under Stråbergs ledning satsat på nytänkande inom design och kunnat ta bra betalt för den.

    Det var inte särskilt länge sedan som Electrolux var utskällt för att jobb flyttades till låglöneländer. Efter jobbflytten har siffrorna bättrats rejält, dock beror detta förmodligen inte enbart på de lägre produktionskostnaderna. Det känns inte helt osannolikt att Husqvarna nu försöker efterapa storebrors bedrifter.

    Charlie

    SvaraRadera
  6. Hejsan,
    Jag tror Charlie slår exakt huvudet på spiken. Det finns det risk att kvalitetsmedvetna kunder köper Miele och prisjägarna kanske väljer asiatiska maskiner när varumärket och kvaiteten urvattnas.

    Och det vore trist om Husqvarna gär samma väg även om jag tror man redan har slagit in på den. Premiumkunderna går väl isåfall Stihl etc.

    SvaraRadera
  7. Anonym> Några köp eller säljtips på aktier kommer jag inte ge. Jag anser det upp till varje individ att bilda sig en egen uppfattning. Personligen så äger jag inga electrluxaktier.

    Charlie>Visst finns det en del i et du säger. Den där oron finns ständigt över våra svenska industriföretag att man skall tappa till hungriga konkurrenter. De senaste åren har dock Electrolux tagit marknadsandelar så något rätt har man nog gjort då fler valt att köpa en volta, Electrolux, Eureka och alla de andra märkena som ingår i Elux. ATt flytta produktion till lågkostnadsländer är något så väldigt många företga gör idag. Men det gäller att man räknar rätt det är inte alla företag som har lyckats med sina intentioner.

    SvaraRadera

MediaCreeper