lördag 17 april 2010

Ett stycke svensk industrihistoria för en hundring


Häromdagen så fick jag ett brev till min nytvättade postlåda från Industrivärdens VD Anders Nyréns som avsändare. Herr Direktör ville promota att det har givits ut en minnesskrift över Industrivärdens 65 åriga historia. Undertecknad tackar för brevet.

Jag har nu läst boken som är skriven av Christer Bartholdi. Den är riktigt trevlig och ger god sammanfattning över de flesta viktigaste händelserna i Industrivärdens 65 åriga historia och igenom detta också är ett stycke god svensk industrihistoria. Boken är förhållandevis frispråkig i sin karaktär, inte minst om händelser som styckningen av Skanska och hur Industrivärden kom över Sandvik. Men kanske mest roligt i böckerna är intervjuerna med personer i och omkring Industrivärden. Nu pratar vi inte bara de klassiska Industrivärdendirektörerna såsom Wallander, Hedelius och Martin-Löf och utan också individer som gjort affärer med Industrivärden såsom t.ex. Sven "draken" Hagströmer, Erik "Nordbanken är dumma" Penser samt Fredrik Lundberg.

Läs den!
Finns att handla på
Bokus
Adlibris

Och för dig inte vill ha en bok som kapitalbinder en hundring i bokhyllan utan hellre vill bli miljonär och ekonomiskt oberoende i framtiden och kan förvalta en hundring med låt säga 22% avkastning i 39 år (vilket då medför att boken skulle kosta dig 233 000kr av din framtida förmögenhet), alternativt vill läsa boken på din nyinköpta iPad så kan jag meddela att boken också finns för nedladdning som pdf på Industrivärdens hemsida.

Om exakt en vecka så fyller förresten undertecknad 30 (kan man fortfarande vara ung och lovande då?) men jag väntar nog till 65 innan jag ger ut en minnesskrft.

För skatteverk och bloggläsare vill jag meddela att jag inte fått ett öre för att skriva detta inlägg.

2 kommentarer:

  1. Från en som fyllde 30 för två år sedan: Jag ser mig fortfarande som ung och lovande... ;-) Det finns hopp.

    SvaraRadera
  2. Skatta för värdet av skriften så blir skatteverket glada. Frågan är bara vad man ska sätta för värde på den då den går att ladda ner gratis :)

    SvaraRadera

MediaCreeper