tisdag 12 juni 2007

Mycket skit som erbjuds nu

De senaste månaderna har marknaden för emssioner fullständigt svämmat över. I alla fall min brevlåda och e-post låda innehåller varje vecka ett antal erbjudanden om att teckna aktier i diverse företag på väg mot notering eller är onoterade.

Om man skall dra all över en kam (vilket man självklart inte ska) är det min uppfattning att det är väldigt mycket tvelaktiga erbjudanden som nu söker kapital av svenska folket.

Ett exempel på att det verkligen kan gå snett är dagens skandalnotering på First North i företaget PSI Spelinvest som inledde sin första handelsdag med att rasa över 50%(!). Jag tycker detta är anmärkningsvärt och frågan är om man verkligen skall söka upp en notering till varje pris om intresset inte finns (halvtecknad emission i fallet PSI) och hur väl har bolagets rådgivare genomfört sitt arbete på värderingen av bolaget om kursen dyker 50% på en dag? Ibland kan man ocksså undra vilka människor som teckar aktier som i PSI spelinvest till detta priset...

Hur skall man kunna skilja agnarna från vetet?, Några tips från min sida.

- Titta på fördelningen av det egna kapitalet.
Jag har sett exempel på där en nyemssion tillför upp mot 90% av bolagets tillgängliga pengar medan inflytande i röstmakt och andel av framtida vinster är så lågt som 10% (synnerligen gratis pengar för aktieägare innan emissionen). Självfallet bör det vara på det sättet att de institutioner och privatpersoner som lägger upp allra mest pengar och skall vara de som har störst andel i företaget!

- Vad skall företaget använda pengarna till?
Personligen har jag svårt för företag som introduceras på börser och marknadsplatser där syftet egentligen är att "casha in" dvs att ägarna säljer aktier istället för att emittera nya aktier. Jag föredrar att företag söker sig mot en börsnotering i syfte att man behöver pengar för något förvärv eller framtidsplaner. Jag föredrar också att företagsledning och styrelse äger en hel del aktier och inte bara då under någon fånig "lock up" period som variar i ett halvår eller år och där sedan ledningen säljer ut alla aktier dom har.

-Sund företagsidé?
Mycket viktig punkt. Alla företag skall drivas i syfte att tjäna pengar. Är du en väldigt liten spelare på en stor marknad har du inte en chans, det är regel nummer ett... Bara för att man har en "häftig idé" eller liknande är det inte skäl att teckna aktier i en IPO. Jag föredrar företag som redan idag tjänar pengar och förväntas gör det också i framtiden.

-Sund värdering?
Räkna, räkna... Är det billigt eller dyrt? hur är värderingen kontra framtidsplanerna. Finns det konkurrenter till företaget som går att köpa för billigare penning?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

MediaCreeper