onsdag 3 november 2010

En sorgens dag


Som uppvuxen i Sjuhäradbygden måste man ju konstatera att det är en sorgens dag idag när Borås Wäferi slutar sina dagar med att få den sista svepningen och gå i konkurs.
Mest synd är det förstås för de anställda och huvudägaren Mats "draken" Gabrielsson och som nu blir av med sina investerade slantar i BW.

Borås Wäferi ett gammalt anrikt väveri grundat år 1870 och är mao 47 år äldre än ett bolag såsom "ungdomen" Investor.

Kanske ska man se BWs konkurs som det sista kapitlet på Teko-krisen som började under slutet på 1950-talet och som nu resultaterat i att i stort sett all textilindustri (i alla fall vad avser produktion) försvunnit från landet i allmänhet och Borås i synnerhet. Under 1960-talet försvann 26 000 arbetstillfällen  svensk TEKO-industri, de flesta i sjuhäradsbygden och 26 000 arbeten, det är mycket det. Borås har idag vill jag minnas ungefär 100 000 invånare och orter som Skene, Kinna, Dalsjöfors är inga metropoler direkt.

Nu är ju all textilindustri inte rikgit död ännu i Sjuhärad (än). Det finns trots allt några få textilföretag kvar även om det inte är så mycket produktion i Sverige numera. Hemtex är är ju börsnoterat och säkerligen känt av de flesta.  Sedan har vi BWs konkurrent Almedahls (fast dom har ju kursat och återstartat),  den lilla special-textil tillverkaren FOV (såldes av Investment AB Latour för några år sedan) som mest är känt för tillämpningar som textil till skottsäkra västar och bilklädslar har jag för mig, Sedan har vi friluftskläderna från Tierra som blev bryskt uppköpt av börsnoterade Fenix outdoor för 10-talet år sedan (mer än hälften av personalstyrkan sa upp sig!).

Sveriges största frack och smokingtillverkare  Cavaliere (undertecknad har givetvis både en frack och smoking därifrån att använda vid festliga tillfällen) som också gör svenska fotbollslandslagets kostymer mm. Sedan det kanske anrikaste av dem alla Ekelunds Linneväveri i orten Horred grundat år 1692(!) som faktiskt än idag har kvar produktionen i Sverige. Dom är kunglig hovleverantör sedan urminnes tider och levererat linnedukarna till samtliga Nobelfester och till kronprinscessbröllopet senast förstås. Saxylle tillverkar fantastiska ullprodukter Arbetskläder finns genom företaget som har ett ortsnamn Fristads Workwear. Sedan finns företaget Taiga som levererar kläder till Försvarsmakten bla. okej, det är väl inget ritktigt sjuhäradsföretag då dom ligger i Varberg. Varumärket Kinnasand lever ju också kvar även om det finns en konkurs i bakgrunden där också. Kungsfors har däremot för gått från ett textilföretag till att bli vara fastighetsbolag och hyra ut sina fd. lokaler alena.

Det konkursade textilföretaget Algots finns däremot en lite rolig anekdot kring som jag har hört berättat för mig. Midway Holdings huvudägare och kända aktieklippare Sten K Johnsson köpte 1977 in sig i Algots och genomförde aktieköpet på det lokala bankontoret och han hann faktiskt inte ens hem efter aktieköpet (ja på 1970-talet kunde man inte handla aktier via internet) utan fick reda på att Algots gått i konkurs i bilen under hemresan...bättre tajming kan man ju ha i aktieaffärer.

Självklart har jag som fd-sjuhäring lakan i sängen med märket Borås Cotton (som tillhör BW) och jag funderar faktiskt på om man kanske skulle försöka komma över något litet konkurslager för bättre satinlakan får man leta efter länge. Följande modell har jag just nu i sängen


Personligen så tycker jag textil från naturprodukter är betydligt trevligare än plastprodukter.

5 kommentarer:

  1. Pelle vävare? Vem äger/ägde dem? Gick de omkull nu också? Annars en klassiker att åka till Kinna och handla på deras outlet till 25% av normala priset. 500:- för en badrock som annars kostar 2000:-. Bra julklappstips, om de nu inte gick omkull tillsammans med Borås Wäfveri förstås...

    SvaraRadera
  2. Svensk textilindustri är långt ifrån död. Ett stort bolag som du inte har med i listan är New Wave Group, NWG. Craft, Seger, DJ Frantextil m.m är bolag som ägs av NWG och har hela eller delar av sin tillverkning i Sverige.

    Jag skrev precis ett inlägg där jag länkar till en tidningsartikel om Sten K och han komiska affär i Algots aktien.

    SvaraRadera
  3. Cornucopia?> Jo jag inser att jag glömt en hel del sjuhärads företag. Pelle Vävare lever och har hälsan (om än bara som varunärke), sedan finns Ludvid svensson, Sätila mössan (Stenmarks gala favorit som nu faktiskt nylanseras!), Jotex, Berghems Väveri, Wiges (sockar och kalsonger till Ullared).........

    brachyura> kanske missuppfattades inlägget handlade inte om sveriges textilindustri utan om textilindustrin i sjuhäradsbygden. Dvs kort och gott det lilla området i Sydvästra Västergötland. Inte många mil stort men anrik textilindsutri

    Seger är dock ett sjuhäradföretag. Dom är från Gällstad om jag minns rätt?

    SvaraRadera
  4. Måste ju passa på att slå ett slag för min hemkommuns bidrag till sjuhäradsbyggdens teko bransch.. Tranemo Workwear!
    För övrigt, tack för en bra och intressant blogg.

    SvaraRadera
  5. Jag lyckades få en kredit mellan privata sir. Diego Zumerle, förhållandena är bra såväl som återbetalningsläget. Det är verkligen allvarligt att räntan är 3%. Om du också behöver en kredit på 20000 kr upp till 120.000.000 kr, här är hans e-postadress: diegozumerle71@gmail.com







    Jag lyckades få en kredit mellan privata sir. Diego Zumerle, förhållandena är bra såväl som återbetalningsläget. Det är verkligen allvarligt att räntan är 3%. Om du också behöver en kredit på 20000 kr upp till 120.000.000 kr, här är hans e-postadress: diegozumerle71@gmail.com







    Jag lyckades få en kredit mellan privata sir. Diego Zumerle, förhållandena är bra såväl som återbetalningsläget. Det är verkligen allvarligt att räntan är 3%. Om du också behöver en kredit på 20000 kr upp till 120.000.000 kr, här är hans e-postadress: diegozumerle71@gmail.com

    SvaraRadera

MediaCreeper