måndag 6 augusti 2007

Aktier även för blåbär



Jag fick ett mail….

Hejsan Stockman
Jag är en tjej sommest av en slump sett din blogg och blev lite inspirerad. Jag har aldrig tidigare i mitt liv ägt några aktier men det känns spännande och intressant och jag har lite pengar i fonder som jag skulle ha råd att chansa och köpa aktier för. Det du skriver på din blogg verkar ju väldigt klokt och så, även om det känns lite "overkill" i alla fall för mig. Jag är nämligen ett totalt blåbär och har ingen aning vad man skall göra och vart man skall börja. Men du kanske kan hjälpa mig?
HUR rent praktiskt köper man aktier? Ringer man banken och säger typ "hejsan jag skulle vilja köpa HM aktier"?, Hur betalar man? Hur mycket pengar skall man köpa för räcker 5000 kr att börja med? När tycker du man skall sälja sina aktier? Har du något annat tips till oss blåbär? T.ex. vilken aktie man skall köpa… /Blåbäret

Hejsan Blåbäret
Ja det är inte lätt att navigera rätt i aktiedjungeln och bankerna verkar göra allt för att tala om att fonder det är bra saker men aktier är farliga saker. Du behöver inte alls skämmas över att du inte vet ett skvatt om aktier. Jag skulle tro att de flesta invånare i Sverige ligger på just din nivå. Bara det faktum att du är intresserad ger dig goda möjligheter att bli en vinnare på aktier.

Här kommer en snabbkurs på några minuter.
För att kunna köpa aktier måste man ha antingen ett VP-konto eller ett depåkonto hos en bank eller fondkommissionär (ett konstigt namn på en bank som bara håller på med aktier och fonder). Om du har en Internetuppkoppling och är lite van att använda Internet är det mitt tips att du skaffar ett depåkonto det är mycket enklare.

Mitt tips är att du börjar antingen med att starta en aktiedepå i den vanliga internetbank eller att du börjar hos de sk. Lågprismäklarna www.aktiespar.se eller www.aktiedirekt.se Jag hade valt något av de sista. När du går in på deras hemsida kan du direkt registrera dig för ett depåkonto. Efter någon dag kommer du få hem ett paket på posten med användarvillkor, användarnamn, lösenord och mycket annat. Du kan bland annat anmäla ett autogiro mellan din depå och ett bankonto som gör att du kan föra över en viss sparsumma varje månad, direkt kunna föra över eller ta ut pengar. Du kan också välja att månadsspara i någon av de hundratals fonder som dom har.

Ett tips är också att överföra dina fonder som du idag har till samma depå. Det gör det enklare att hålla koll på alla besparingar. Papper för sådana överföringar följer oftast med i startpaketet. Överföringar är bara en flytt av fonderna och det utlöser ingen skatt och du behöver inte sälja fonderna om du inte vill.

För att kunna köpa aktier behöver du sedan pengar som är insatta på kontot. Smidigast är att vänta till autogirot är aktiverat och klart och sedan föra över pengar. När du loggar in din depå kommer du sedan se att du ex. har 5000 kr i kontanter. Då kan du köpa aktier!

Aktiehandeln är väldigt enkel och går till på så sätt att du loggar in på hemsidan, letar du aktien du vill köpa (ofta har dom en sökruta där man skriver ex. HM) sedan finns det ofta en köpknapp som du tycker på. När du tryckt på denna knapp hamnar du i ett sk. Orderfönster där du skriver in hur många aktier du vill köpa och till vilket pris. Priset just nu syns ofta i orderfönstet. Här får du också information om den sk. Börspostens storlek. Börsposter är en förutbestämd mängd aktier för att förenkla handeln mellan köpare och säljare av aktier. Handlar du aktier i något av de större bolagen behöver du inte bry dig speciellt mycket om börsposter utan då skriver du bara hur många aktier du vill köpa. Skall du handla aktier i lite mindre bolag är det bra om man håller sig till hela börsposter. I orderfönstret så står ofta vad din order kommer att kosta dvs priset x antalet aktier. Pengarna dras från din depå när aktierna är köpta. Det tillkommer en avgift när man köper aktier som kallas courtage för aktiespar och aktiedirekt är denna avgift bara 9 kronor så det är inte mycket pengar.

5000 kr räcker alldeles utmärkt att börja med. Det räcker inte till en hel börspost men det gör inget om du är långsiktig. Räkna dock inte med att göra så stora vinster utan ser det mest som lärpengar. Det kan vara bra att lära sig först om man får mer pengar i framtiden.

Att sälja aktier är alltid svårt. Det bästa rådet tycker jag är att sälja aktier när du behöver pengar. Behöver du inte pengarna idag är det ofta bra att behålla. De största vinsterna på aktier görs när man behåller aktier väldigt länge. Tänk all dom lyckliga som köpte HM eller Nokia aktier för 30 år sedan! Sedan går givetvis börsen upp och ned. Ibland går det ner väldigt mycket vilken kan sätta ned humöret på vilken aktiesparare som helst. Man kan förhålla sig till detta på två sätt. Antingen försöker man vara smartare än alla andra och sälja när börsen står på topp och köpa när det är billigt eller så får man helt enkelt skita i om det går upp eller ned. Som nybörjare är nog det bästa rådet det senare. Tänk bara på att det är ett bra råd att spara i aktier regelbundet så man inte köper allt samtidigt.

Vilka aktier skall man köpa då?? Det är det allra svåraste frågan som alla aktiesparare ställer sig. Alla vill ju äga vinnaraktierna.. Jag tycker personligen att investmentbolagen är bra aktier att börja köpa som nybörjare. Investmentbolag är företag som enbart äger aktier i andra bolag. Detta gör att du som aktiesparare kan äga många företag men bara köpa ett enda detta minskar din risk lite grann och ger dig alltid en bra aktieutdelning. De mest kända investmentbolagen är Investor och Industrivärden men även Öresund, Ratos, Svolder, Latour och Lundbergs kan vara bra tips. Ett annat tips är att dra nytta av sina egna kunskaper. Kanske du via arbetet kommer i kontakt med duktiga företag eller känner du kanske till något bra märke på kläder eller någon butikskedja som du tycker om. Om du handlar på det sista sättet får man räkna med att aktierna hoppar lite mer upp och ner i pris men det blir lite mer spännande!. Min egen första aktie var i ett bolag som jag tyckte gjorde den godaste leverpastejen, tyvärr finns dom inte kvar på börsen idag . Som nybörjare är mycket svårt att analysera vilka de bästa aktierna som är bäst med det kanske kommer med tiden men läs alltid på om företagen inna du köper och köp helst bolag som går med vinst.

Ett annat tips till nybörjare är att läsa mycket böcker om aktier. Biblioteken är en guldgruva.

Lycka till!
Ps. Kanske skall jag baka paj av blåbären jag plockade igår.

7 kommentarer:

  1. En rätt bra guide för nybörjaren får jag säga. Minns mitt första aktieköp. Jag var kanske 12-13 och köpte aktier i ett fastighetsbolag i Göteborg som hette Platzer. Jag var imponerad av deras fina bestånd (nåja husen var fina på utsidan i alla fall). Blev en väldigt ryckig resa men några år senare köptes de ut från börsen av huvudägaren efter ett misslyckat bud från Tornet och jag tjänade faktiskt någon tusenlapp på affären. Funderade på att köpa en annan populär aktie på den tiden i samma bransch, nämligen Kungsleden, för pengarna. Men jag hade precis blivit 15 och en häftig moped var mer lockande. Med facit i hand blev den mopeden väldigt dyr, och dessutom fungerade skiten inte för det mesta :)

    Sensmoralen i berättelsen, ingen aning bara en lustig anekdot.

    SvaraRadera
  2. Tack för ett kanonsvar! Nu är jag än mer laddad på köpa aktier.

    /Blåbäret

    SvaraRadera
  3. Att börja med aktiesparande är nog en av mina bättre beslut . Det är min största hobby,inte många hobby som ger en pengar tillbaka.
    Är med i föreningen aktiespararna och går på en del av deras företags träffar samt får deras lysande medlemstidning.Det rekommenderas skarpt

    SvaraRadera
  4. Du skriver verkligen bra! När den dagen kommer att jag har möjlighet att köpa aktier för en större summa (har beslutat mig för att det får vänta ett tag) så kommer jag hit och lusläser detta inlägg igen! :-)

    SvaraRadera
  5. Skulle gärna vilja veta hur du har viktat din portfölj inte i kr utan i % samt vilka innehav du har och vilka nya aktier du funderar på att ta in. Samt lite tankar varför du sparar, är det för att leva av avkastningen när beloppet är tillräckligt stort,eller är det bara spänningen som driver?
    Hur gör du för att få din info är det mycket böcker tidningar anddra bloggar och forum.
    Delar din tjej intresset mm.
    Vore dels kul med djupare aktieanalys som jag röstade på samt även en del om personen bakom bloggens placeringar, skriv på!!!

    Tack för riktigt intressant blogg

    SvaraRadera
  6. Hej Cristoffer!

    Det började bra och det blir bättre. Fortsätt på inslagen bana!

    Under 2000 startade jag och två vänner en aktieklubb. Jag brukar kalla det min 10 000 kronors utbildning i aktiekunskap. Mycket lärorikt.

    Ett av våra första köp var ett litet företag som hette Timespace Radio. Jag kan inte påstå att det gick jättebra för dem. Om jag minns rätt så gick dem ner 98% innan aktiebolaget såldes och döptes om.

    En annan bedrift som vi lyckades med var att köpa Ericsson för 880 SEK. Ganska illa faktiskt. Även om det gjorts splittar 1:4 och lite nyemissioner så har denna investering inte riktigt gett resultatet som vi hoppades på :)

    Kontentan av mina misstag är att man måste, ganska snabbt, lära sig att sälja med förlust, dvs att erkänna sitt nederlag och dra sig ur. Om man tänker långsiktigt, håller sig uppdaterad och inte låter förluster skena så kan aktiesparandet bli en rolig och lösam hobby.

    mvh Charlie (som fortfarande bor i en hyresrätt)

    SvaraRadera
  7. Bra artikel! Håller fullständigt med ditt påstående om att bankerna inte vill att svensson skall köpa aktier. De vill hellre tjata om sina fonder där "proffsmäklare", de som kan branschen, tar goda beslut åt dig.

    Fortsätt på den inslagna vägen med bloggen. Intressant läsning!

    SvaraRadera

MediaCreeper