lördag 1 december 2007

Vilken är din favoritbank?

Banktjänster har ju förändrats en hel del de senaste åren främst med tanke på internets utveckling vilket gör att många banktjänster har förenklats och förbättrats rejält. Det är mycket bra då vi alla är kund hos någon bank oavsett om den heter ICA banken eller SEB.

Skandiabankens VD skriver sedan en tid tillbaka en blogg där han bloggar om banker och tjänster omkring dessa. Jag tycker det är mycket bra att en VD skriver en blogg då man då säkert får en bra kontakt med sina kunder. För ett tag sedan så skrev VDn på bloggen ett inlägg om där han efterlyste kommentar om hur bloggens läsare uppfattar sin "drömbank". Det var ett mycket bra initiativ tycker. Tyvärr så verkar skandiabanken "cencurera" vissa kommentarer så mitt inlägg publiserades inte.

Så frågan lyser hur ser din drömbank ut? Den skall givetvis var lönsam så inte för bra villkor.. Hur skall olika tjänster vara uppbyggda tycker du? och vilken är din favoritbank idag och då menar jag som kund och inte som aktieägare?

Länk till skandiabankens VD blogg

3 kommentarer:

  1. Hej Cristoffer! Tack för din kommentar på min blogg. Jag har nu även skrivit ett långt och utförligt svar...

    När det gäller min favoritbank så har jag inte favoriserat någon utan jag använder dem alla istället för att låta dem använda mig... :)

    Det absolut största problemet jag ser och upplever med banker för närvarande är att de vill sätta alla i samma båt. Det är helt sjukt t.ex. kolla på Swedbank. När man går in på deras avdelning om lån så är det INGA problem att låna till en bostad, en bil, en husvagn, annan konsumption (det står faktiskt så på deras sida) men när jag vill låna för att bygga kapital som både de och jag tjänar pengar på så får jag rådet att sådana affärer är för seniora människor och att jag först ska spara i aktier och fonder i 10-15 år....

    Jag tycker det är helt upp och ner-vända världen...

    SvaraRadera
  2. Jag är även nyfiken på vad du skrev som inte kom med... kan du inte publicera det här?

    SvaraRadera
  3. Avanza är mitt svar. Svar vem som inte är min favorit är också enkelt - SEB. De fyller inte ens vad jag skulle kalla för anständiga minimikrav. Har man sin tjänstepension i SEB och uppdelat på ett antal fonder så går det inte att få uppgift om avkastning per fond . Detta går däremot finfint vid vanligt fondsparande - då ges information om avkastning per fond.

    Upprepar - man kan alltså inte via Internetjänsten eller "manuellt" via deras kundtjänst se vad den enskilda fonden avkastat - om man har gjort plus eller minus på en enskild fond, endast på totalt insatt kapital.

    Man kan alltså ha stora pensionsbelopp sparade, ingen möjlighet till flytträtt och det ges ingen möjlighet att optimera/justera sina fonder baserat på historisk avkastning! Detta 2007 via en Internettjänst...

    Detta har påpekats, säkert från många håll, men ingen åtgärd. Kanske någon på detta forum kan ge en rimlig förklaring.Kanske är det likadant med andra storbanker?

    För mig är det fullständigt oförståeligt att en kund som har ett uns avsikt att agera aktivt och professionellt med sina besparingar inte ges denna möjlighet.

    /daniel

    SvaraRadera

MediaCreeper