torsdag 11 september 2008

Gör Clas Ohlson verkligen rätt?

På lördag är det fest i den lilla byn Insjön i Dalarna då bygdens stolthet Clas Ohlson AB traditionsenligt håller bolagsstämma och öppet i butiken i Insjön enbart för aktieägare och jag tror redan spekulationerna är i full gång om vilken ClasOhlson produkt som blir årets aktieägargåva. Det faktum att bolagstämman hålls på en lördag brukar resultera i att ClasOhlson har mycket välbesökta årsstämmor då få vill miss lite reaerbjudanden ihop med lite gratismat, säkerligen också en hel del aktieägare enbart för detta events skull.

Som alla säkert vet så är ClasOhlson ett detaljhandelsbolag som säljer en mängd olika mestadels importerade prylar för hemfixare, teknikfreaks, cyklister, individer som behöver en väckarklocka, lite nya pärmar eller en ny skruvdragare. Kort sagt i stort sett alla svenskar har nog någon gång varit på "gubbdagis" och köpt någon liten pryl, självfallet även undertecknad inräknad. Produkterna säljs genom dels en mängd olika butiker i i stort sett alla större och medelstora städer i Sverige och övriga Norden samt numera också i en butik i Storbritannien. Dessutom så har man försäljning via internet för de som inte har tid att gå i butiken. I många stycken skulle jag vilja säga att ClasOhlson är ett mycket välskött företag. Man har alltid haft sina finanser i ordning, god lönsamhet, ett välskött varumärke utan några direkta skandaler och dragit nytta av samhällets utveckling genom att expandera sitt butikskoncept. I dagens bankkristider så har Clas Ohlson en mycket viktig fördel då man kan be banken dra åt skogen då man saknar banklån och de enda skulderna som bolaget har vid månadsskiften och kvartalsrapporter är väl lite obetalda fakturor. I dagens läge är detta en ordentlig styrka.

Den senaste tidens allt mer besvärliga situation för landets konsumenter har som bekant smittat av sig på landets detaljhandel och även om Clas Ohlson i alla fall själva anser att man säljer allt bättre i sämre tider inte minst då ClasOhlsons sortiment likt IKEA och HM säljer mycket på just sitt låga pris i kombination med helt reko produkter så är det ändå idag ett faktum att det har gått lite spöken i bolagets försäljning sista tiden. I dagsläget är trenden att man tappar ung 5% i omsättning i förhållande till fjolåret i "jämförbara butiker". Mao betyder det att du och jag har plockat bort var 20:e köpkrona på Clas Ohlson i förhållande till fjolåret. Detta är en mycket stor skillnad för hur det har sett ut för deltaljhandeln låt säga de senaste 10 åren som en trend då konsumtionen ständigt och jämt gått upp med några procent per år och tillväxten har accelereras genom att butikskedjorna öppnat nya butiker i allt fler upppoppande köpcentrum och gallerior, tillväxt på tillväxt således och många gånger fantastisk avkastning till aktieägarna sett över längre sikt.

Den förändrade omvärldssituationen med tuffare marknadsvillkor har fått många detaljhandelsföretag att dra i bromsen. Många expansionsplaner och butiksöppningsscheman har fått läggas på hyllan när lönsamheten sjunker. Hittills har jag förstått att företag som Hemtex, IKEA, Zara mm nu prioriterar lönsamhet före tillväxt. Mao fokusera mer på kostnader än på nya butiker.

Clas Ohlson har hittills inte aviserat några omläggningar av sin strategi utan tillväxten i nya butiker skall fortsätta i samma takt "som den alltid gjort" och man har tom tagit fram ett lite mindre butikskoncept som skall medföra att ClasOhlson kan expandera även till orter med lite lägre kundunderlag. Personligen måste jag medge att jag är något skeptisk till ClasOhlson tillväxtplaner. Företaget må vara obelånat, välskött och lönsamt men risken att expandera på en allt mer vikande marknad medför risken att investera sig allt längre in i sämre lönsamhet. Givetvis så kommer man plocka marknadsandelar från konkurrenter men tillväxt i nya butiker kostar och binder mycket pengar då det tar ett tag innan nya butiker blir lönsamma och dessutom när försäljningen i alla butiker sjunker samtidigt som kostnader för personal, inköp av varor, hyror, el mm stiger så finns det klara risker med att lönsamheten sjunker betydligt och säkerligen även vinsterna med omsättningen i bästa fall ökar något tillsammans med en större balansräkning. Man kan i och för sig resonera för att Clas Ohlson är ett av de bolag som har råd att "ta ett par hundår" i syfte att plocka marknadsandelar för nästa konjunkturuppgång då man har sina finanser i så gott skick, men är det verkligen rätt väg att gå?

Min uppfattning är att fler detaljhandelsbolag i allmänheten och givetvis också ClasOhlson borde ta tillfället i akt att slå "halv-halt" (för att förstå det ordet får man nog ha gjort militärtjänst) och fokusera på lönsamheten och prioritera investeringar i de anläggningar som har högst lönsamhet för att på så sätt ha ett tåligare butiksbestånd mot sämre tider och hålla uppe avkastningen på kapitalet till förfogande istället för att expandera mer på en allt mer överhettad detaljhandelsmarknad. I längden tror jag att aktieägare tjänar mer på hög lönsamhet än på ökad försäljning.

3 kommentarer:

  1. Tack för din analys! Första butiken i Storbritannien planeras att öppna i London i december/januari. Den har alltså inte öppnat än.

    SvaraRadera
  2. Kan inte hitta någon invändning mot din analys. Visst är det väl så att alla svenskar når en Clas Ohlson-butik om man åker för att storhandla en helg? Ska man då öppna flera mindre butiker så drar man ju dels på sig en massa kostnader, dels börjar man väl konkurrera med sig själv litegrann?

    SvaraRadera
  3. jag tror du har rätt i att vara skeptisk. Det är i grunden ett välskött företag som klarat sig bra i hemma-och närliggande miljön. Men det finns stora skillnader på svenska och brittiska marknaden som jag inte tror de riktigt vill förstå vidden av. Ett är e-handel. Många tror att Sverige ligger i världstopp när det gäller retail sektorns e-handel och hur man marknadsför sig på nätet. Helt fel. UK däremot ligger mkt långt framme, speciellt inom retail. Företag som Argos (www.argos.co.uk) som Clas Ohlson kommer att få tampas med har förstått att inom deras produktkategorier kommer en mkt stor del att säljas över nätet så internetstrategin är lika central som butiksstrategin. Clas Ohlson litar bara på butiker, e-handel sköter man med en höft och den är allt annat än utvecklad.

    SvaraRadera

MediaCreeper