torsdag 4 september 2008

MIssade tillfällen

Alla investerare kommer med tiden vara med om flera olika typer av investeringar. Dels säkerligen några investeringar som förhoppningsvis blir mycket lyckade och dels några ganska misslyckade placeringar där avkastningen inte alls blir som man hoppades på. Man kommer också vara med om många missade chanser dvs där man faktiskt inte köpte dom där HM aktierna i mitten av 80-talet eller att man var väldigt nära att köpa ABB aktier för några kronor för inte alls för många år sedan eller kanske bankaktier under 90-talskrisen. Eller varför inte att man missade chansen att binda räntan år 2005 när reporäntan i Sverige nådde all time low i alla fall på 1,5% med bolån bara något högre.

För egen del missade jag chansen i somras när oljehysterin var som tydligast i somras med en oljepris på nästan 150 dollar så tyckte jag att detta påminde ganska om en spekulationshysteri och dessutom så fanns det väl egentligen ganska mycket som tyder på en rejält minskad efterfrågan om konjunkturen försvagas och samtidigt oljepriset stiger. När olja var på dryga 140 dollar så ville jag "investera" med en mindre summa i en sk. Säljwarrant i oljepriset (dessutom fanns ett erbjudande att dessa handlades utan courtage just vid tillfället) som innebar möjligheten att sälja olja för 130 dollar fatet i . Handen var på köpknappen men som alltid så väljer jag att vänta ett dygn för att tänka över saken och diskutera saken med min fru (som dessutom äger hälften av depån). Efter en diskussion var vi överens om att avstå då spekulation som detta var frågan om inte är något vi vill håla på med , sam också att detta är helt och hållet ett finansiella värdepapper och inget "verkligt" som en aktie eller obligation. Dessutom har vi en översenskommelse att olja är något vi inte skall investera i inte minst av etiska skäl. Med tanke på hur oljepriset har utvecklat sig sedan dess så var detta ett dumt beslut krasst finansiellt att avstå då warranten har ökat flera hundra procent sedan dess.

Alla investerare kommer befinna sig i situationen att man missat en chans på en god investering, missat chansen att sälja en aktie vid rätt tillfälle eller för den delen kanske också en god konsumtion när man missade att köpa den där begagnade kajaken som var så fin och där chansen nu inte finns mer. För att med tiden bli en god investerare måste man lära sig hantera felbeslut, missade chanser och så vidare är min övertygelse. Inte minst psykologin spelar ofta ett spratt och alla påverkas nog mer eller mindre av mediebrus och andras uppfattningar och det är inte alltid lätt att "gå mot strömmen" och binda bolån på lång tid när bunda räntan är svindyr på 3,3% mot rörliga boräntan på 2,4% eller blanka ett kraftigt stigande oljepris. Men med tiden är jag övertygad om att erfarenheten är av goda och kan man lära sig av sina misstag blir man med tiden en allt bättre investerare.

Vilket är ditt bästa tips för att lära sig av missade chanser?

4 kommentarer:

  1. Ångesten över missade tillfällen kommer alltid finnas hos en investerare/trader. Jag upplever det dagligen i mitt jobb. Det är jobbigt och troligen något man aldrig kommer att helt "komma över". Mitt sätt att lära sig komma över missade chanser är att vara konsekvent och ha en investeringsplan som jag följer. En tradingplan/affärsplan helt enkelt. Har man inte det trillar man lätt dit för mediebruset/alla nyheter då och då. Och att investera/trada på känslor är inget jag kan rekommendera. Är du grym på att investera i hästskor och någon tipsar om en affär i stövlar så, "dont do it"! Det är inte vad du är van vid och sannolikheten för att du loosar är stor. Det är mitt tips... ;)

    SvaraRadera
  2. Kan bara hålla med samuelsson här. Du listade flera argument varför du inte tog positionen och då är det ingen idé att gråta över spilld mjölk.

    Sedan har jag lite svårt att förstå varför du gör skillnad på spekulation i olja mot något annat underliggande. Det handlar ju om att få avkastning, och för mig är det inte fult att få det i andra marknader än aktier och obligationer. En del tycker att en investering är "finare" än spekulation, men för mig är det bara en skillnad i tidsperspektiv.

    Att inte vilja handla i oljerelaterade instrument p.g.a. etiska skäl är förstås ett personligt ställningstagande som jag har all respekt för. Men är det oljan som är problemet? Är det inte många gånger snarare företag som fortsätter att använda olja som produktionsmedel eller tillverka produkter som kräver oljebaserade drivmedel? Är det mer etiskt att söka avkastning i sådana företag?

    SvaraRadera
  3. Ha en klar och tydlig strategi och följ den oavsett vad!!

    Vid "dålig" affärer skriv ner de och lär av dina misstag!

    SvaraRadera
  4. Onsdagsfonden> Tja. Oljederivat som det var frågan om i detta fall är ju inget som tjänar pengar...utan något där man spekulerar i värdeförändringar. Skulle dessutom utgivande bank gå omkull

    aktier och olbigationer är tillgångar som tjänar pengar men som dessutom är utsatt för värderförändringar. Jag är mer intresserad av intjäningsförmågan än värdeförändringarna.

    Mao så placerar jag inte i alla former av tillgångar. utan enbart sådana som ger ett visst kassaflöde. Dvs aktier, olbigationer och reala tillgångar med kassaflöde ex. skog eller fastigheter. metaller, olja osv är "döda produkter" och där handlar det enbart om att ha rätt uppfattning om prisutvecklingen.

    SvaraRadera

MediaCreeper