tisdag 31 mars 2009

Tjuren och Björnen är inget för långsiktiga när det svänger

De börshandlade fonderna XACT BEAR och XAST BULL har blivit väldigt populära bland oss småsparare och detta är egentligen ganska så förståligt då om man har rätt uppfattning om börsen så gör hävstången i dessa fonder att avkastningen blir mycket bra. XACT BEAR som är en fond som avkastar 1,5 gånger nedgångar på börsen har ju varit en strålande affär då denna fond gått upp med mer än börsen gått ned. Att köpa fondandelar i XACT BEAR är idag en av de enklaste sätten att skydda sin aktieportfölj från nedgångar utan att använda sig av optioner eller andra varianter.

XACT BULL som är fonden som avkastar 1,5 gångar uppgångar på börsen förefaller ju också intressant för en långsiktig investerare, tänk bara när börsen vänder upp (hur troligt eller otroligt detta nu är) då kommer BULL att gå upp betydligt snabbare än börsen som helhet. Jag har tom läst om individer som månadssparar i XACT BULL i väntan på vändningen med stort V.

Men man bör vara medveten om att det för långsiktiga investerare finns ett antal stora nackdelar med BULL och BEAR. Ett skäl är en förvaltningsavgift på 0,3%. Det är egentligen ingen stor summa på årsbasis så denna summa kan man i mångt och bortse ifrån kan jag tycka. Ett större problem med fonderna är ”Sundqvist effekten”. Jag skall försöka förklara hur jag menar med Sundqvist effekten. För att uppnå en hävstång i fonden så innebär detta att fonden lånar pengar med en tredjedel av sina tillgångar. Köper du själv fonden för 100kr så skjuts det till 50kr i lån. Varje dag så är alltid belåningen den samma dvs en tredjedel av fondens tillgångar för att avkastningen skall bli 1,5 gånger index plus (BULL) eller minus (BEAR). Låt säga att du investerat en hundralapp i BULL börsen går denna dag upp 5% då går din BULL fond upp 7,5%. Men detta innebär också att du till nästa dag kommer att ha lånat mer pengar i din fond om du satsat en hundralapp så var lånet första dagen 50kr. När nu fonden steg 7,5% så medför detta att fonden lånar upp så en tredjedel är lån 53,75kr blir lånets storlek dagen efter precis som Mats O Sundqvist som kunde låna mer och mer pengar desto mer börsen steg.

Vad skall man nu dra för slutsatser på detta. Jo så länge du har rätt uppfattning om börsen blir givetvis det allt större lånet väldigt trevligt. Att investera i BULL när börsen går upp varje dag är väldigt skoj så att säga. Men precis som för Mats O Sundqvist så kan detta bli bedrägligt att vara högt belånad efter att haft rätt om börsen ett tag. Just när börsen toppar (eller bottnar för BEAR) så är ditt lån som störst och när du då kanske har fel ett tag så bli fallet så mycket starkare (det var inte kul som Mats O Sundqvist att köpa belånade Industrivärden aktier för 140kr stycket..).

I mattematikens mysterium så kan vi då tänka följande hypotetiska resonemang. Hämtat från XACT egna informationsmaterial. Kalle, Lotta och Lisa satsar var sin hundralapp. Kalle han satsar på indexfonden Avanza Zerosom xakt följer index. Lotta hos är optimist och satsar sin hundralapp på XACT BULL medan dysterkvisten Lisa sin vana trogen satsar hundralappen i XACT BEAR.

Första dagen så utvecklas börsen fantastiskt +10%. Kalle har då 110kr, Lotta har då 115kr och Lisa dystergök har 85kr kvar. Dagen efter är sedan scenariet det omvända börsen sjunker -9,09% ve och fasa och incex har då gått +/- 0%. Kalles 110kr blir snabbt återigen exakt 100kr, Lottas 115kr blir dock bara 99,32kr tack vare hävstången som nu verkar i fel riktning. Lisa blir nu dagens vinnare och de 85 kronorna blir nu 96,59kr. Vafalls!! Både BULL och BEAR fonden hade ju lika rätt som indexfonden men båda fonderna är nu värda mindre än indexfonden. Eller för att citera XACT egen informationsbroschyr.
... Denna effekt ska inte misstas för att betyda att Bull och Bearfonderna inte kan avkasta mer än index – vilket är mycket sannolikt – men det betyder att vägen fonderna tar från en indexnivå till en annan och tillbaka igen bestämmer fondernas värde. Detta värde kan inte vara lika högt som det var förra gången...

Så var enda gång börsen kommer tillbaka till en given index nivå, så kommer båda fonderna att ha gått ned (!!) medan XACT fonders ägare Handelsbanken har tjänat pengar, både på förvaltningsavgift, Spread och kanske låneränta och courtage…

6 kommentarer:

  1. Hej,

    Vad tror du om att trada i BULL/BEAR på veckobasis?

    SvaraRadera
  2. Tja har du helt rätt uppfattning är det en bra affär. Har du fel uppfattning så blir det en förlustaffär. För egen del hade jag nog garanterat haft betydligt mer fel är rätt så jag avstår.

    SvaraRadera
  3. Turbowarranter på OMXS30 är snarare att föredra för kortsiktig handel.

    Alternativt open end certifikat på omxs30 (OEC OMXS CBK), denna har dock ingen hävstång utan rör sig 1 till 1 med OMXS30.

    SvaraRadera
  4. Säg att det finns en halv miliard i Bear och en miliard i Bull. Rörelsen av de "gemensamma" beloppen (1 miljard)täcks exakt av respektive fondgrupp, ingen extern lösning krävs endast en dator som viktar om. Endast den överskjutande halva miljarden måste skyddas externt. Snacka om guldkalv för ägaren H-Banken.
    Mvh Coccos

    SvaraRadera
  5. Coccos> i Högsta grad lönsam verksamhet. XACT fonder hade en omsättning på 66Mkr år 2007 (bokslut från 2008 ännu inte tillgängligt..)

    och vinster efter skatt på 28Mkr. Tillgångarna i verksamheten var 50 Mkr så hyfsad räntabilitet...

    Deras bokslut
    http://www.allabolag.se/5565824504

    SvaraRadera
  6. Hej!

    Eftersom jag skriver spaltmeter om XACT BULL och BEAR på min blogg så känner jag mig tvungen att kommentera. Det finns en urholkningseffekt som du skriver, men jag tycker ändå att de börshandlade fonderna är en ganska bra lösning i många och att det är en bra produkt.

    Min strategi har varit att försöka att hitta en långsiktig trend i marknaden och utifrån denna välja antingen BULL eller BEAR. Just nu tror jag att sannolikheten för en uppgång på 12 månader är större än sannolikheten för en nedgång och har därför valt att satsa på BULL. När jag väl bestämt har jag successivt fyllt på eller sålt mindre andelar för att sprida risken (Aktiedirekt passar bra för detta eftersom deras minimicourtage på 9 SEK innebär att man kan handla med 6000 SEK-poster utan att courtaget blir allt för stort). Tidigare köpte jag och sålde ganska frekvent, ibland realiserade jag en vinst, ibland var jag tvungen att ta en förlust. Den senaste tiden har jag istället hamstrat för att jag hoppats att det förr eller senare skulle vända. Just nu sitter jag på många BULL, iaf relativt sett, och hoppas naturligtvis att uppgången skall hålla i sig. Vi får se.

    Jag läser din blogg ganska ofta och jag vet att många har sagt det tidigare, men du skriver väldigt bra inlägg.

    Mvh Charlie

    SvaraRadera

MediaCreeper